joi, 9 iulie 2009

Despre Paris

Am fost din nou in unul dintre "orasele mele". Praga a ramas in continuare pe locul intai, dar parca am inteles mai bine Parisul de data asta.
In orice caz, e vorba si de anotimp. Cel putin pentru mine, daca vreau sa merg undeva unde am de gand sa ma tot invart si sa ma tot plimb, atunci e neaparata nevoie sa NU fie vara. Si daca e vara, atunci in nici un caz sa nu fie mai cald decat acasa, ceea ce la Paris a fost :((( Incredibil de cald si cu incredibil de multa lume, dar in rest, e tot el, l-am recunoscut :))
Acum am avut ocazia sa stau si mai mult timp, dar tot in graba mi s-a parut ca am facut totul, de frica sa nu pierd cumva ceva (bineinteles ca n-am mers peste tot unde as fi vrut).
Dar acum, chiar asa pe graba, mergand sistematic aproape si bifand toate locurile (ca eu sunt genul asta de turist, care inainte sa plece undeva, isi citeste concentrat ghidul cumparat in prealabil, doar ca sa-si aminteasca dupa aceea ce a ratat), mi-au placut o gramada de lucruri care apartin locurilor de acolo.
Cel mai mult si mai mult mi-a placut cimitirul Montparnasse (unde am mers nestiind cati oameni mari am sa gasesc acolo), care e mai mic decat Père Lachaise, dar parca mai artistic, mai poetic si mai trist. Asa mic cum e, e totusi mare, si am tot cautat mormantul lui Cioran vreo 40 minute, cu planul cimitirului in mana, cu gasit de alte morminte trecute acolo, care erau paralele cu al lui, sau vis-a-vis de al lui, orice am fi facut, nu-l gaseam.
Dar din cauza asta ne-am intalnit cu omul meu preferat din toata calatoria, un domn de vreo 60 ani, cu o carte in mana, care se plimba pe alei si ne-a vazut nelamuriti si destul de "japanese tourist-look alike". Asa ca ne-a intrebat daca ne-am ratacit si i-am spus ca il cautam pe Cioran si nu-l gasim deloc deloc, si asta a fost momentul meu personal de glorie. Domnul a zambit si a spus: "Aa, pai va pot duce eu la el. Sunteti romani?"
Si am continuat sa vorbim cu el, pe drum spre Cioran, dupa aceea spre Ionesco, unde ne-a dus tot el, apoi la mormantul unui sculptor mai avangardist (César), de care nu stiam si de care ne-a povestit tot el.
Era un domn care cred ca ar fi stiut sa ne duca la orice mormant de acolo, daca am fi vrut, si caruia i-ar fi facut si placere sa faca asta.
Mi-a parut tare rau ca atunci cand l-am intalnit, eram deja de vreo 3 ore acolo si trebuia sa plecam in curand.
Si pe locul doi, mi-au placut mult gradinile de la Versailles. Foaaaarte frumoase si mari si verzi si cu rate in mici iazuri, foarte regeasca atmosfera. Bine, fara sa ne gandim cum traiau oamenii de rand atunci cand a fost construit castelul si gradinile inclusiv, ignoram asta.
Iar pe locul trei, mi-au placut doua lucruri la fel de mult: cand am urcat in Notre Dame si am vazut toti gargouilles de aproape si m-am minunat de ei, si muzeul Orsay, unde am vazut primul Klimt adevarat din viata mea, chiar tabloul pictat de el, autentic, nu ca toate calendarele si revistele si cartile mele cu picturile lui. Si am fost foarte mandra de treaba asta :)
Iar locul meu preferat din Paris e tot Jardin de Luxembourg (care are intr-unul din iazurile ei si o casuta mica pentru rate) si care e plina de copaci, de poteci, de soare si statui frumoase.










7 comentarii:

ovi spunea...

paris... am vizitat orasul de cateva ori... si cunosc unele din locurile pe care le evoci...
pentru mine insa... turnul ramane ceva de neegalat... cu o alura impresionanta... elastica... ce nu am reusit sa o surprind in nici o ilustrata... fotografie... film... dar cand l-am zarit inca de departe ma captivat pentru totdeuna...
nu concep sa ajung la paris si sa nu urc inca o data in turn... desi coada de la bilete mereu imi da bataie de cap...
a fost placut sa te citesc... si sa retraiesc amintiri pariziene...
ovi

vera spunea...

Diana, poti sa vezi Klimt in Romania, la Sinaia, in Castelul Peles, unde sus, pe peretele din dreapta, sint cel putin 4 Klimt-zi, cred ca se cheama Anotimpurile. Si daca ai ginduri de apropriere, sa stii ca Primavara si Toamna sint deja luate, caci sint ale mele.

Omul antipod spunea...

Ovi - si pe mine ma termina cozile de la bilete la turn, dar eu am asteptat la cea mai scurta coada, de fiecare data cand am urcat - adica la aia pentru scaaari:))
motiv pentru care stiu ca oricand as merge sa urc in turn, trebuie sa fiu pregatita ca dupa aia sa ma doara bine picioarele (ca numai pe aici vreau sa urc).
dar pe langa faptul ca e cel mai putin de asteptat aici, e si mai interesant, nu te urca pur si simplu liftul, depui si tu un efort, plus ca poti sa te opresti si sa vezi mult mai in tihna si relaxat totul pe parcurs.
foarte frumos in turn, ai dreptate :)
ma bucur ca ti-am reamintit putin ce frumos e la paris.
Vera - serios, exista Klimt la noi in tara??? foarte tare!
oare de cand sunt la Peles? ce-i drept, eu am mers la Peles numai cand eram mai mica, deci puteau sa fie acolo, ca nu le-as fi observat pe timpurile alea...
si zici ca-s ale tale exact anotimpurile mele preferate, aaa? :))
ei, las' ca eu traiesc acum cu amintirea celui pe care am avut ocazia sa-l vad si eu pe bune, pana una alta ;)

vera spunea...

Klimt a lucrat la Peles, caci exista unul sau doua tavane pictate de el si chestiile despre care ti-am spus sint frize (picturi pe perete), nu chiar tablouri. Au fost acolo dintotdeauna (inceputul sec. XX), deci si cind ai fost tu, evident.

Omul antipod spunea...

Vera - nu stiam chestia asta despre Klimt!! hmmm...
trebe mers din nou la Peles din partea mea :)

vera spunea...

Diana, revin pt. ca am mai sapat, ca ma irita ca nu-mi amintesc mai exact. Nici acum nu stiu tot, dar m-am mai lamurit. Fac Mea Culpa: Anotimpurile sint de Mucha, nu de Klimt. Klimt are plafonul din sala de teatru si cred ca inca un plafon si niste frize, da nu sint sigura. Dar Primavara si Toamna sint tot ale mele: Mucha face tot Art Nouveau, ca Klimt, si chiar seamana - acelasi stil.
Da, si eu trebuie sa ma mai duc la Peles, sa improspatez sinapsele.

Omul antipod spunea...

aham, il stiu pe Mucha. dar Klimt e cel mai frumos pentru mine :)
oricum trebe mers la Peles sa revedem, esti de acord, nu? :)